Brandweer Leersum oefent in
Zweden, 21-06-2009 t/m 27-06-2009
Foto’s: Hans Bakker
Tekst: Mark van der Neut & Hans Bakker
Beheer website: Erwin Bakker
27-06-2009, Dag 7, De terugreis
Op de laatste avond in Zweden
is de ploeg van Leersum naar Lund geweest om gezellig wat rond te kijken
en een drankje te drinken. Hierna hebben zij op
het oefencentrum hun spullen ingepakt voor het vertrek terug naar Leersum.
Om vier uur zaterdagmorgen was het dan zover. De terugreis verliep
spoedig
tot Bremen waar men drie uur in de file heeft gestaan door
wegwerkzaamheden. Omdat het behoorlijk warm was, en er veel mensen in de
file stonden die
daar last van kregen, heeft de ploeg flesjes water uitgedeeld. Om 19:00u.
was de ploeg weer terug in Leersum. Daar is het voertuig weer uitruk
gereed
gemaakt, en heeft de ploeg gezamenlijk gegeten.
26-06-2009 Dag 6, De laatste dag
oefenen
De laatste oefendag begon met een
pelotons inzet bij een brand in een automaterialenbedrijf en daarbij een
aangrenzende tunnel. Amersfoort rukte hier
als eerste op uit, en schaalde op naar grote brand. Baarn, Cothen en
Leersum kwamen ter assistentie. De ploeg uit Leersum werd ingezet in een
tunnel,
waar men een autobrand bluste en twee slachtoffers redden. De volgende
oefening was een middelbrand bij een pompstation. Samen met Amersfoort
werd deze klus geklaard. De laatste oefening in Zweden betrof weer een
pelotons inzet. Deze keer ging het om een brand in een timmerfabriek. De
ploeg
uit Leersum was als eerste ter plaatse, daarna volgde Amersfoort en
Cothen. Omdat het aan de warme kant was, werd de ploeg van Leersum snel
afgelost door de ploeg uit Baarn. Na de laatste oefening werden de
Zweedse instructeurs bedankt, en volgde s’avonds een barbecue.
25-06-2009 Dag 5, Het was weer
warm
De vijfde oefendag begon met een
middelbrand in een kraakpand. Bij deze inzet moest een brand geblust, en
vijf slachtoffers gered worden. Deze inzet
werd gepleegd door de ploegen uit Baarn en Leersum. De volgende inzet
betrof een brand bij de Hells Angels. Bij aankomst van de ploeg werd men
tegen
gehouden door een aantal mannen met bivakmutsen. Door een actie van de
politie kon de ploeg toch hun werk doen. De brand werd opgeschaald naar
middelbrand, in verband met meerdere slachtoffers en vijf vuurhaarden. In
samenwerking met de ploeg uit Baarn werd deze klus geklaard. Na deze
inzet
werd door de mensen van het oefencentrum een demonstratie gegeven van
diverse gevaarlijke stoffen die tot ontbranding werden gebracht. Na de
lunch
was er een oefening samen met de ploeg uit Amersfoort. Het betrof een
brand in een garage, met daarbij meerdere slachtoffers. Door een goede
samenwerking was deze brand snel onder controle. De laatste inzet van de
dag betrof een grote brand bij een motor revisiebedrijf. Om deze brand
te
blussen zijn de ploegen uit Amersfoort, Baarn, Leersum en Cothen ingezet.
24-06-2009 Dag 4, De branden
worden groter
De vierde dag begon met een
gezamenlijke oefening, een lpg-tank in brand. Doormiddel van twee
stralen lage druk en zes man kon de tank afgesloten en
de brand gestreden worden. De tweede oefening betrof een brand in een
werkplaats. Via een tunnel kon het pand betreden worden, en daar trof
men een
vuurhaard aan met daarbij een slachtoffer. De brand kon met één straal
hoge druk geblust worden. De derde inzet betrof een brand in een garage.
In de
garage stond een voertuig in brand met daarbij in de buurt gasflessen.
Doordat de gasflessen koel bleven kon de brand snel bedwongen worden.
Ook
werden er vier slachtoffers gered. De vierde inzet betrof een brand in
een automaterialenbedrijf. In het pand trof men drie vuurhaarden aan die
geblust
moesten worden, ook bevonden zich er twee slachtoffers. Als afsluiter van
de dag was er een pelotons inzet. Er was brand bij een benzinestation.
De
eerste ploeg van Baarn maakte grote brand in verband met meerdere
vuurhaarden. Leersum kwam als tweede te plaatsen. Door een goede inzet
te plegen
kon het vuur snel geblust worden. s’Avonds is de ploeg naar Lund gegaan
om heerlijk te gaan eten.
23-06-2009 Dag 3, De dag van de
middelbranden
De dag begon deze keer met de melding
van een brand in een autotunnel. Door via de vluchtbuis de tunnel te
betreden werd via de opening in het midden
van de tunnel een brandende auto aangetroffen. Deze werd geblust met twee
stralen hoge druk en een hosemaster. Nadat deze klus geklaard was kon
men door naar de volgende oefening, het blussen en terugdringen van een
flashover. Na deze oefening moest de ploeg samen met de ploeg uit Baarn
in
actie komen voor een middelbrand in een woonhuis. Daarna een middelbrand
in een bedrijfsverzamelgebouw ter assistentie van de ploeg uit Cothen.
Nadat deze klus geklaard was moest de ploeg uit Leersum
uitrukken voor een automatische brandmelding bij van der Valk. Bij
aankomst werd
er opgeschaald naar middelbrand omdat er daadwerkelijk brand was, en
daarbij ook nog eens vier personen vermist. Samen de ploeg uit Cothen konden
de slachtoffers gered en de brand geblust worden. Ter
afsluiting van de dag werd door de mensen van het oefencentrum een demonstratie van een
backdraft gegeven.
22-06-2009 Dag 2, de eerste dag
echt oefenen
De eerste echte oefendag begon om 7
uur met een stevig ontbijt. Om 8 uur startte de eerste oefening, een
demo van een flashover. Daarna volgde een
oefening over het terugdringen van een flashover. Omdat deze oefening
niet bepaald koud waren zijn hierbij al drie helmen gesneuveld. De
laatste oefening
voor de lunch betrof een keukenbrand die geblust kon worden met twee
stralen hoge druk. Na de lunch stond een brand in een
bedrijfsverzamelgebouw op
het programma. Nadat deze bestreden was, kon men door naar de volgende
brand in een bedrijfsverzamelgebouw die samen met de ploeg uit Baarn
bestreden werd.
21-06-2009 Dag 1, het vertrek.
Zondagmorgen 21 juni om 04:00u. was
het dan zover, acht leden van de post Leersum kwamen bij elkaar voor het
vertrek naar Zweden. Nadat iedereen
gereed was ging men op weg naar Amersfoort om vanaf daar gezamenlijk met
de ploegen uit Amersfoort, Baarn en Cothen te vertrekken
naar
Zweden. De reis verliep goed en na vier keer stoppen kwam men rond twee
uur aan in Puttgarden (Duitsland) voor het vertrek met de veerboot naar
Denemarken. Na nog een uur te hebben gereden kwam men aan in Zweden.
Omdat iedereen na een rit van twaalf uur wel trek gekregen had, kon bij
aankomst op het oefencentrum direct gegeten worden. Na de maaltijd werden
de spullen en het voertuig klaargezet, en kon de avond naar eigen wens
worden ingevuld.
Klik hier
om terug te keren naar het fotoalbum
|